„Certyfikat dla małych księgarni” to program własny Instytutu Książki, którego celem jest wsparcie małych księgarni oraz wzmocnienie ich roli jako placówek aktywnie promujących czytelnictwo i promotorów kultury dla lokalnych społeczności.
Cele strategiczne programu:
- zahamowanie obserwowanego od wielu lat spadku liczby małych księgarni;
- zwiększenie roli małych księgarni w realizacji działań promujących czytelnictwo;
- wsparcie małych księgarni jako instytucji promujących kulturę wśród lokalnych społeczności;
- zapewnienie małym księgarniom możliwości lepszej promocji oraz wsparcia ich bieżącej działalności;
- promocja twórczości polskich autorów;
- zapewnienie większej biblioróżnorodności oferty małych księgarni;
- pomoc wydawcom i autorom specjalizującym się w tematyce regionalnej.
W ramach programu można ubiegać się o wsparcie finansowe przeznaczone na zadanie obejmujące następuje kategorie wydatków:
1) koszty promocji księgarni;
2) koszty konsultingu i doradztwa;
3) koszty stałe utrzymania lokalu księgarni;
4) koszty realizacji planu proczytelniczego;
5) zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni.
Jeden wniosek może dotyczyć jednego lub więcej niż jednego lokalu księgarni.
O wsparcie finansowe mogą starać się podmioty określone w par. 6 ust. 1 regulaminu programu, prowadzące małe księgarnie, które rozumiane są jako sklepy stacjonarne zajmujące się sprzedażą detaliczną książek, w których co najmniej 45% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek, działające poza krajowymi i międzynarodowymi sieciami handlowymi, których oferta kształtowana jest samodzielnie przez księgarza i obejmuje produkcję wydawniczą wielu oficyn. Liczba filii księgarni nie może być większa niż 2.
Z możliwości wnioskowania o wsparcie finansowe wyłączeni są beneficjenci z naboru przeprowadzonego w 2023 r. do edycji programu „Certyfikat dla małych księgarni” na lata 2023-2024.
Wsparcie finansowe zadania wynosi do 40 000,00 zł w podziale na dwa lata budżetowe – w roku 2024 – 60% wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego, w roku 2025 r. – 40% wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego, a finansowy wkład własny w realizowanym zadaniu nie jest wymagany.
Regulamin określa zasady udzielania wsparcia finansowego, w tym kryteria oceny wniosków.
Wymagania obowiązkowe dla księgarzy ubiegających się o dofinansowanie to:
- Uzyskanie w księgarni objętej zadaniem w roku 2023 minimum 45% przychodów pochodzących ze sprzedaży książek.
- Dostępność w księgarni objętej zadaniem minimum 800 tytułów, w tym nie więcej niż 50% tytułów należących do wydawcy-właściciela księgarni.
- Prowadzenie działalności w formie małej księgarni minimum od 1 stycznia 2023 r.
- Liczba księgarni w strukturze wynosi 3 lub mniej (w tym maksymalnie dwie filie).
- Dostępność w ofercie księgarni objętej zadaniem wydawnictw regionalnych.
- Zarejestrowanie się wnioskodawcy w Ogólnopolskiej Bazie Księgarń (OBK).
Przypominamy, że aby prawidłowo złożyć wypełniony wniosek należy:
- najpierw wypełnić go za pomocą elektronicznego generatora wniosków, który znaleźć można tutaj: https://instytutksiazki.pl/certyfikat/strona/3
- następnie przesłać – wydrukowany, opieczętowany i podpisany – za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście lub za pośrednictwem posłańca w 1 egz., przed upływem terminu naboru lub dostarczyć go elektronicznie opatrzonego podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym na adres skrzynki ePUAP Instytutu Książki (/INSTYTUTKSIAZKI/SkrytkaESP) – zasady przesyłania plików dostarczanych elektronicznie opatrzonych podpisem kwalifikowanym lub podpisem zaufanym określa Załącznik nr 7 do regulaminu.
Uwaga! Wniosek z podpisem elektronicznym przesyła się wyłącznie na adres skrzynki ePUAP Instytutu Książki. Nie wystarcza w tym celu samo zaakceptowanie wniosku w generatorze, nieprawidłowe jest także np. wysyłanie wniosku podpisanego elektronicznie na adresy poczty elektronicznej pracowników IK.
Wniosek należy przesłać w jednym egzemplarzu wraz z wymaganym załącznikiem/załącznikami wskazanymi w par. 14 regulaminu programu.
Wśród plików do pobrania znajduje się m.in. regulamin programu wraz z załącznikami, prezentacja przybliżająca zasady programu oraz wniosek wzorcowy – zachęcamy do zapoznania się z dokumentami.
Wnioskodawcy, którzy skutecznie dostarczą wniosek do Instytut Książki do 29 kwietnia br. włącznie będą informowani o stwierdzeniu we wniosku ewentualnych błędów formalnych.
Dodatkowo w zakładce „Pytania i odpowiedzi” na bieżąco zamieszczane są pytania nadsyłane przez zainteresowane księgarnie i odpowiedzi na nie udzielane przez Instytut Książki.